28.06.2021
10 največjih gradbenih projektov na svetu
Kar zadeva človeštvo in naše gradbene navade, se vedno zdi, da velja le eno pravilo: “večje je boljše”. Bolj ekstravagantna in grandiozna kot je gradnja, več zaslug ji dajemo – za iznajdljivost projekta in običajno za nasprotovanje prej nerazumljivim mejam.
Kaj vam pade na pamet, ko pomislite na najnovejše gradbene projekte na svetu?
Če ste, tako kot mnogi drugi, tudi uganili, da so na seznamu morda letališča, kanali in podzemne železnice, razmišljate v pravi smeri. Poglejmo si torej, katerih 10 gradbenih projektov, ki jih je zgradil človek, velja za največje na svetu.
10. “Velika umetna reka” (Libija)
Ta projekt traja že od leta 1985. Do danes je uvrščen med največje namakalne projekte na svetu, po zaključku pa bo z vodo oskrbel več kot 350.000 hektarjev njiv. Ne samo, da bo reka libijskim kmetom pomagala pri namakanju njihovih pridelkov, ampak bo tudi povečala razpoložljivost čiste pitne vode v večini mestnih središč Libije. Vodni vir reke je sistem “Nubijskega peščenjaka” – največji svetovni sistem fosilnih vod na svetu, zaključek projekta pa je predviden za leto 2030.
9. Mednarodno letališče Peking (Kitajska)
Ta projekt ni presenetljiv na seznamu, saj si Kitajska prizadeva za prevlado nad vsemi vidiki globalnega življenja, njena gradnja pa seveda silovito narašča. Mednarodno letališče v Pekingu bo sčasoma preseglo dubajsko letališče Al Maktoum International po površini, zmogljivosti potnikov in letalske flote. Prva faza projekta je sicer bila končana pravočasno za olimpijado v Pekingu leta 2008, inženirske ekipe, ki stojijo za gradnjo, pa nameravajo nadaljnjo širitev projekta dokončati do leta 2025.
8. Železniška proga Linear Chuo Shinkansen (Japonska)
Ta super hitra železniška proga bo potnike v samo 40 minutah prepeljala 286 kilometrov od Tokia do Nagoje. Vlaki na tej progi bodo “leteli” približno 500 kilometrov na uro in temeljijo na vodilnem svetovnem sistemu superprevodne magnetne levitacije (Maglev). Približno 86 odstotkov nove proge bo pod zemljo, zato bo potrebna obsežna gradnja podzemnih predorov. Zaključek projekta je predviden do leta 2027, nakar se bodo dela še nadaljevala – podaljšanje proge do Osake.
7. Visoko hitrostno kalifornijsko železniško omrežje (ZDA)
Projekt se je začel leta 2015, predviden datum zaključka pa je nekje leta 2029 – čeprav bi ga COVID-19 lahko malenkost podaljšal. Hitri vlaki bodo povezali osem od desetih največjih mest v državi, ki segajo od San Diega na jugu pa vse do San Francisca na severu. Projekt ima dve načrtovani fazi: 1. faza bo povezovala Los Angeles in San Francisco; Faza 2 bo podaljšala povezavo do San Diega in bližnjega Sacramenta. Projekt “Hitra železnica” prikazuje prizadevanja zahodne obale po trajnosti, saj bo vsak vlak s hitrostjo 320 kilometrov na uro 100-odstotno električen, poganjala pa ga bo samo obnovljiva energija.
6. Projekt Crossrail (Velika Britanija)
Ste vedeli, da je bil londonski sistem podzemnih železniških prog prvi te vrste? Veliko ljudi ne ve. Londonsko “podzemlje” še danes eksponentno narašča; trenutno delavci zaključujejo s skoraj trinajstletnim projektom in obstoječemu omrežju prek “linije Elizabeth” dodajajo 42 kilometrov predorov, ki povezujejo 40 postaj. Stroški? Ocenjujejo se na 23 milijard dolarjev. Trenutno se gradnja proge Elizabeth – ki je bila že v zaključni fazi – zaključuje v času velike negotovosti zaradi tveganja in morebitnih učinkov nadaljnjih izbruhov COVID-19. Gradbene ekipe pričakujejo, da bodo linijo dokončali čim prej, kakor bo mogoče – nekje v prvi polovici leta 2022.
5. Projekt “Prenos vode Jug-Sever” (Kitajska)
Če ste kdaj pogledali porazdelitev prebivalstva na Kitajskem in njihove vodne vire , ste verjetno opazili, da je rahlo nesorazmeren. Na severu države boste našli skoraj petdeset odstotkov prebivalstva, a le dvajset odstotkov vodnih virov v državi. To je zelo veliko neravnovesje, a za odpravo tega perečega problema je kitajska vlada pripravila sredstva za gradnjo treh titanskih kanalov. Vsak kanal bo dolg več kot 965 kilometrov in bo usmeril vodo iz treh največjih kitajskih rek v severne regije države. Po kitajskih poročilih bi naj gradnja teh treh kanalov trajala petdeset let in ti kanali bodo na leto priskrbeli neverjetnih 44,6 milijard kubičnih metrov vode.
4. Mednarodna vesoljska postaja (vesolje)
Torej ta projekt tehnično ni med največjimi “na svetu”, je pa “od sveta”. Na Mednarodni vesoljski postaji (ISS), ki jo je ustvaril konzorcij petnajstih držav in petih vesoljskih agencij, bi naj opravili nekaj obnov, ki bodo stale neverjetnih 60 milijard dolarjev. Po nekaterih virih bi po priporočenih načrtih nadaljnje širitve, ki še niso dokončani, stroški lahko znašali več kot 1 bilijon dolarjev. Če se bodo te načrtovane razširitve nadaljevale, bo mednarodna vesoljska postaja lahko sprejela celo do enega milijona ljudi.
3. Dubailand (Združeni arabski emirati)
Walt Disney World’s so precej ogromni, kajne? Ampak, kaj nameravajo oblasti v Dubaju storiti s kompleksom Dubailand. Na 278 kvadratnih kilometrih bo destinacija za 64 milijard dolarjev sestavljena iz šestih delov: eko-turizem, zdravstvene ustanove, hoteli, znanstvene znamenitosti, športna prizorišča in za adrenalinske odvisnike tematski parki. Ker je projekt poseben za Dubaj, je povsem naravno, da bo podrl rekord; ob tej priložnosti bo v Dubailandu največji hotel na svetu s 6.500 sobami in 10 milijonov kvadratnih metrov velik nakupovalni center. Vendar boste morali počakati do leta 2025, da se prepričate.
2. Jubail II (Savdska Arabija)
Jubail II je 22 let trajajoč projekt, ki je pred tremi desetletji obljubljal dvig industrijskega mesta iz puščavskega peska. Druga faza razvoja družbe Jubail – največjega zasebnega gradbenega projekta na svetu – se je začela leta 2014 s proračunom za širitev 11 milijard dolarjev. Ko bo projekt končan, bo Jubail obsegal vsaj sto industrijskih obratov, 800.000 kubičnih metrov naprave za razsoljevanje, več kot 850 kilometrov železnic in cest, skupaj z rafinerijo s 350.000 sodčki nafte na dan. Projekt bi naj zaključili leta 2024, do leta 2026 pa bi v industrijsko mesto dodali še več kot 50.000 stanovanjskih enot.
1. Mednarodno letališče Al Maktoum (Združeni arabski emirati)
Če ste že bili na londonskem letališču Heathrow, potem veste, kako je videti “veliko” letališče. A vendar to letališče s 4,6 kvadratnimi kilometri površine kar zbledi v primerjavi z neverjetnimi 21 kvadratnimi kilometri “plošče” mednarodnega letališča Al Maktoum v Dubaju. Zares gromozansko letališče, dubajski Al Maktoum je zasnovan tako, da lahko kadar koli sprejme 200 širokotrupnih letal. Ne samo to, že načrtujejo širitev letališča, – ki še sicer nima natančnega datuma dokončanja. Celotni projekt pa stane neverjetnih 32 milijard dolarjev.